zondag 1 januari 2012

Goede Voornemens

Iedereen heeft ze.
Iedereen maakt ze.
En een hoop mensen haten dat ze goede voornemens hebben gemaakt.
Gelukkig heb ik daar geen last van.

Jaren geleden had ik een heel goed voornemen bedacht.
We waren in een grote groep oud en nieuw aan het vieren en iedereen vertelde zijn/haar goede voornemen aan de anderen. Ik hield mij daar nooit zo mee bezig, maar nu moest ik er één bedenken. En degene die ik bedacht, gebruik ik al een jaar of vijfentwintig. Dat is niet omdat ik het goede voornemen niet volhoud, dat ik al snel van mijn goede voornemen afwijk.
Nee, dit voornemen is juist geweldig. De beste die er is.

Het heeft niets te maken met stoppen met roken.
Want als je dat goed doet, hoef je hem niet elk jaar weer te gebruiken.

Het heeft niets te maken met het gewicht.
Ik heb daar niets te kort aan, ik heb zelf wat over. Vooral in de winter een goed iets tegen de koude.

Het heeft niets met carrière te maken.
Daar ben ik nu nooit mee bezig geweest. Ik werkte gewoon lekker en als dat niet zo was, zocht ik weer ander werk.

Het heeft niets met liefde te maken.
Liefde kan je niet dwingen. Liefde kan je niet zoeken. Liefde overkomt je, of je het nu wilt of niet. De liefde kom je tegen en dat kan overal zijn. Als ik me dat voor zou nemen, dan is het geen lang leven beschoren.

Het heeft niets met alcohol te maken.
De zeldzame keren dat ik wat alcohol drink, is te verwaarlozen. Het kan lekker zijn, maar doorgaans heb ik er al weer snel zat van. Na een flesje of twee wijn, heb ik het echt wel weer gehad.

Dit zijn toch wel de vijf geijkte goede voornemens.
Goede voornemens die je ongeveer elk jaar wel hoort. Hele volkstammen kiezen uit deze vijf goede voornemens. Soms wel meerdere goede voornemens tegelijk.
En doorgaans zijn nog voor eind januari alweer gesneuveld.

Het stoppen met roken lukt niet. In het laatste uur van het oude jaar had je nog net een pakje sigaretten open gemaakt en je vind het zonde om het weg te gooien.
Het lijnen wil niet lukken, alles wat je eet en drinkt is te lekker.
De carrière word toch niets, want de baas wil de promotie toch niet geven, omdat je ooit iets verkeerds hebt gezegd over de kleur van zijn stropdas.
Met de liefde word het ook niets. Je maandsalaris schiet te kort om er elke keer voor te moeten betalen.
Halverwege januari kom je er achter dat er nog drie kratten bier in de schuur staan en die moeten op voor dat de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken.

Nee . . . Ik hou het wel bij mijn oude, vertrouwde goede voornemen.

Mijn goede voornemen voor dit jaar, en de afgelopen vijfentwintig jaar, is:
Ik neem dit jaar geen goed voornemen !!

En het is helemaal niet zo moeilijk om me daar aan te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten