donderdag 9 februari 2012

Het is weer eens zover


Al dagen gaat mijn telefoon over. Gemiddeld zo’n 6 à 7 keer per dag. Gisteren zelfs 9 keer. En elke keer gaat hij maar 2 keer over en dan stopt het weer. Ze verwachten zeker dat ik in de starthouding zit om de telefoon op te nemen. En terugbellen kan niet, want het nummer is onbekend.

Ik weet wel wat het is, al weet ik niet wie er belt. Het is waarschijnlijk weer een één of ander bedrijf die het ‘bel-me-niet-register’ niet raadpleegt en mij tracht iets te gaan verkopen. Of ik zal wel weer een prijs gewonnen hebben, die ik pas krijg als ik lid ben geworden. Daar trap ik dus mooi niet in.

Doorgaans negeer ik dat soort telefoontjes en neem pas op als de telefoon 4 keer is over gegaan. Maar aangezien het al een tijdje geleden is dat ik een leuk stukje kon schrijven over mijn telefoongesprekken, probeerde ik nu om in de starthouding te gaan zitten en wachten tot mijn telefoon gaat. Gezien de vorige dagen, zou ik niet lang hoeven wachten.
Mijn wachten werd beloond.

Mijn telefoon gaat over en na de eerste keer neem ik de telefoon al op, maar ik zeg niks.
Even blijft het stil, maar dan komt er opeens toch wat geluid. Een geluid dat op een mensenstem lijkt . . .
“Hallo?” hoorde ik vertwijfeld.
“Ook hoi.” antwoordde ik kort.
“Met wie spreek ik?” werd mij gevraagd.
“U hebt zelf mijn telefoonnummer ingetoetst of gedraaid, dus u zal vast wel weten wie ik ben.”
“Goh . . . U bent ook niet aardig.”
“Heb ik daar een reden voor dan?”
“Geen idee. Ik ken u niet.”
“Ik ken u ook niet.”
“Dus dan doet u maar niet aardig?”
“Waarom zou ik?”
“Nou . . . U weet nooit wie u aan de telefoon is als u opneemt.”
“De kans is groot dat het zo’n bedrijf is die het ‘bel-me-niet-register’ negeert en mij door een computer laat bellen en de computer is zo geprogrammeerd dat hij na 2 keer overgaan weer stopt, omdat anders een voicemail opstart en dan weet de computer niet meer wat hij doen moet. Met het gevolg dat mensen vaak voor niets de telefoon trachten te beantwoorden, want als iemand bezig is, is 2 keer overgaan van de telefoon wel erg kort. En als iemand wel op tijd is en opneemt, is de kans groot dat er dan een bandje komt, of het is een spraakcomputer, die dan gaat verkondigen dat alle medewerkers in gesprek zijn. Ik vind dat zeer onbeschoft. Ik ben degene die gebeld word en dan verwacht ik ook te woord gestaan te worden door een mens en niet door een bandje of een spraakcomputer die mij gaat vertellen dat ik moet wachten. Ik heb wel wat beters te doen dan jullie terwille te zijn. Als iemand de moeite neemt om persoonlijk mij te bellen, met nummerherkenning, dan zal ik een stuk aardiger zijn. Maar zodra iemand dat aan een computer overlaat, die de telefoon maar 2 keer over laat gaan en dan de verbinding weer verbreekt, word ik niet aardiger door.
Maar goed. Heb ik een prijs gewonnen?”
“Ehhh . . . Nee, niet dat ik weet.”
“Dan gaat u trachten om mij iets te verkopen?”
“Nee, ook niet.”
“Kom nou . . . Je gaat me toch niet vertellen dat je belt voor de gezelligheid?”
“Nee, dat ook niet.”
“Waar bel je me dan voor?”
“Nou . . . Ik denk dat ik een verkeerd nummer heb ingetoetst.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten