vrijdag 20 januari 2012

Met dank aan . . .

Meer dan 20 jaar geleden kreeg ik een idee. Ik ben jaren bezig geweest, in de eerste jaren samen met M, om het idee uit te werken. Helaas zijn M en ik bijna 12 geleden uit elkaar gegaan, dus kwam het idee op de lange baan. Maar ik was er nog wel mee bezig, al was het op een veel lager pitje. Ik bleef op onderzoek gaan, dingen zoeken die ik moest weten en dingen die ik gewoon wilde weten. Ik heb toen zelfs de duurste aankoop alvast gedaan.

Nu willen jullie vast wel weten wat het idee was . . .
Om eerlijk te zijn, was het idee geheel uit mijn hoofd verdwenen. Niet omdat het idee niet uitvoerbaar zou zijn, want dat is het op zich wel. Het idee is uit mijn hoofd verdwenen omdat ik het lichamelijk niet meer aandurf. Waarschijnlijk zou ik het nog wel redden, maar niet meer zoals toen in het idee ontstaan was.
Maar goed, het idee was dus geheel uit mijn hoofd, maar door een medeblogster kwam het weer boven. Al gaat niet haar gehele blog erover, Ik was op dat stukje van haar blog gekluisterd. Met een ‘Big Smile’ las ik het een paar keer, voor ik verder ging met haar blog. En de rest van de dag bleef het in mijn hoofd zitten. Met weemoed, soms zelfs bijna een traantje, maar ook met de gigantische ‘Big Smile’.

Nu weten jullie nog steeds niet wat mijn idee was, ruim 20 jaar geleden. Ik zal jullie eerst verwijzen naar haar blogsite. Dan kunnen jullie kijken over welk stukje ik het heb. Klik hier om haar blogje, waardoor mijn oude idee weer boven kwam drijven, te lezen.

Zo . . . Nu kunnen jullie het weten.
Nee? Dat is nou jammer . . .
Of . . .

M was niet gelijk te porren voor mijn idee, maar gaandeweg liep zij ook warm voor mijn idee. Het idee van mij was om in de zomer 2 maanden naar IJsland te gaan. Dat is de enige periode dat je het hele eiland rond kan rijden. Ongeveer 8 à 9 maanden per jaar is dat niet mogelijk. Het landschap is heel divers, al zou je dat niet verwachten.
Gewoon zelf voor vervoer zorgen. En dan naar ergens in Noorwegen rijden om vanaf daar de boot naar IJsland te nemen. En dan de rondreis beginnen. Niks georganiseerd, gewoon een rondje op het eiland rijden en de mooiste dingen van het land bezichtigen. Geheel in eigen tempo.

In 2003 kocht ik mijn eerste aankoop, en tevens ook het duurste aankoop, voor IJsland. Ik wilde met mijn eigen auto IJsland rondreizen. Dat gaat niet met elke auto, een auto met vierwielaandrijving is toch wel een vereiste. Dus kocht ik er één met vierwielaandrijving. En ik ben ook gek op oldtimers, dus de keuze was al snel gemaakt.
Het werd de ‘oude dame’. Ik heb haar altijd zo genoemd, want oud was ze zeker. Misschien niet zo elegant, maar ze reed met een gracieuze wegligging.
Dit is een Landrover Santana. Het bouwjaar van de ‘oude dame’ is 1978 en de originele werkmotor zat er nog in. Hard kon hij niet, zijn topsnelheid was rond de 90 kilometer per uur, maar omdat het een werkmotor was, was hij beresterk. Er zat ook een kachel in (dat is niet standaard), maar als mijn ruiten aan de binnenkant bevroren waren, duurde het drie uur (!) voor ze ontdooit waren, en dan stond de kachel op zijn hoogste stand.

Uiteraard kocht ik ook boeken. In het begin van dit idee was internet nog niet zo in gebruik, dus was er ook niet veel op internet te vinden. Dat is in de loop van de jaren wel anders geworden. Bijna alles is nu wel te vinden op internet.

Georganiseerde reizen vind ik maar niks, Ik ben en blijf een echte backpacker. Dus moesten er ook een boek komen over goedkope slaapplaatsen op IJsland.

Al snel had ik een route in mijn hoofd zitten. Een route die ik zou willen maken. Gelukkig zijn er niet zoveel wegen, dus verdwalen is vrijwel onmogelijk.

Enkele bezienswaardigheden:

Bijzondere gebouwen . . .
(Dit is een kerk in Reykjavik.)

. . . Watervallen . . .

. . . Kraters . . .

. . . En natuurlijk de geisers.

Mijn dank gaat uit naar Terra-Debora. Dankzij haar blogje geniet ik weer even van IJsland. Al zal ik die reis waarschijnlijk nooit meer maken, ik blijf er wel van genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten