donderdag 15 maart 2012

Dit moet ik ff kwijt . . .

De voor de Deventer moordzaak veroordeelde Ernest Louwes heeft donderdag via de bestuursrechter in Lelystad geëist dat hij alsnog een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) krijgt.

Dit zou toch te bizar zijn als hij hem zou krijgen. Het is een omstreden veroordeling, hij blijft ontkennen dat hij het gedaan heeft. Wie weet, misschien is dat ook wel zo. Maar dat neemt niet weg dat iemand die voor een moord veroordeeld is, geen recht kan hebben op een Verklaring Omtrent het Gedrag. Of is moord een daad van goed gedrag?
Ik zou het bijna gaan denken als ik het stukje verder lees . . .

 . . . De veroordeelde kreeg in 2004 12 jaar cel opgelegd voor de moord . . .

Ik weet niet hoe ze de jaren rekenen in een gevangenis, maar het ijkt mij dat hij nog in de gevangenis behoort te zitten. Volgens mij zou hij pas in 2016 vrij mogen komen.
Maar goed, in Nederland schijnt het zo te zijn dat je weer vrij komt als je 2/3 van je straf hebt uitgezeten. Ook al iets vreemds, geef die persoon dan gelijk 8 jaar in plaats van 12 jaar. Maar dan nog . . .
Stel dat hij na 2/3 van zijn straf uitgezeten te hebben vrij komt. Dan zou hij dit jaar vrijkomen, of net vrij zijn. Maar ook dat is niet waar, want . . .

. . . omdat hij sinds zijn vrijlating zou hebben bewezen dat hij als vanouds functioneert in de maatschappij.

Hij functioneert als vanouds . . .
Ik denk dan gelijk . . .
“Waar is het ‘nieuwe’ slachtoffer?” . . .
Maar even terug naar het vorige onderwerp . . .
Hij is dus al geruime tijd vrij. Dan heeft hij minder dan 2/3 van zijn straf uitgezeten. Nu is ‘geruime tijd’ een zeer vage uitdrukking. Want wat is geruime tijd? Een week? Een maand? Een kwartaal?
Het kan nog niet eens een kwartaal zijn als hij 2/3 van zijn straf zou hebben uitgezeten.

Ik vind het al van de zotte dat iemand die 12 jaar krijgt, er maar 8 jaar van hoeft te zitten. Het klinkt in mijn oren als een beloning dat je opgepakt bent. Het komt over als een soort bonus.
Voor mij is 12 jaar, ook echt 12 jaar !!
En geen dag minder !!
Zelfs geen uur minder !!

Ik vind dat als iemand voor moord veroordeelt is, nooit meer een Verklaring Omtrent het Gedrag mag, en kan, krijgen.
Want mocht hij hem wel krijgen, kan elke gevangene er één gaan vragen.
Dan zou Robert M. hem ook kunnen krijgen, want ook hij zou er dan recht op hebben.
Maar dan kunnen ze wel stoppen met het proces tegen hem, want iemand die zich doormiddel van dat papiertje kan bewijzen dat hij zich goed heeft gedragen, heeft toch geen misdaad gepleegd?

Het zal wel simplistisch van mij zijn, maar wanneer word de Nederlandse wetgeving en de rechtelijke macht in Nederland eens wakker?
Als iemand 12 jaar gevangenisstraf krijgt, laat hem, of haar, dan ook de 12 jaar uitzitten. En niet een bonus geven van 4 jaar, zodat die persoon al na 8 jaar weer als vrij man, of vrouw, rondloopt.
En het kan nog erger, want de persoon moet zich weer aanpassen aan de maatschappij. Daar mag hij tijdens zijn detentie alvast mee beginnen. Sorry, maar ik vind dat het pas mag beginnen na de celstraf en niet tijdens de celstraf.

Louwes, die zijn eigen verdediging voerde, meent hier wel recht op te hebben,

In mijn beleving heeft een veroordeelde maar één recht: Zijn straf tot op de dag uitzitten. Elk ander recht, en zeker die voor Verklaring Omtrent het Gedrag en vervroegde vrijlating, hebben ze verspeeld. Ze mogen pas na hun uitgezeten straf gaan bewijzen dat ze het verdienen. En dan niet in een ‘geruime tijd’. Voor mij mag iemand pas weer een Verklaring Omtrent het Gedrag krijgen na de zelfde aantal jaren als dat de detentie was.
In dit geval kan het slachtoffer nooit meer een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen, waarom de veroordeelde dader wel?

(lees het hele bericht op De Telegraaf.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten